Torbjörn Östman

/media/ak5hezyy/strandsatt.jpg

Mitt måleri består i huvudsak av akvareller som ofta är hårt bearbetade av maskiner och andra verktyg. Inspirationen hittar jag i naturen: processer, vågor, erosion, eld, skog… Där det en gång fanns ett berg finns nu ett hav, eller hur ser ett minne av en dag i björkskogen ut?

Skulptur. Mycket av det ovan sagda kan nog också gälla för de av mina akvareller som jag format och lagt i glaslådor.

Att fotografera och sedan bearbeta bilden i datorn är en relativt ny metod att göra konst/grafik på som jag arbetat med de senaste åren (ca 20!). Här har nu mina motiv – med otyglad fantasi – försökt beskriva vår tid, vår framtid, och vår väg mot ett varmare klimat.
Dessa bearbetade foton har jag återanvänt för att göra en bok, ”En Exkursion och Post Antropocen – funna fragment från en okänd civilisation”. Där handlingen är förlagd till vår Vintergatas yttersta utmarker. Det är en förhoppningsvis spännande och tankeväckande bok. Den finns i en mycket begränsad, signerad och numrerad, upplaga.

Utbildning,
Konstfack 1978–83
ABF:s Konstskola: 1976–78
Grundskolan för konstnärlig utbildning: 1975–76
Reybekiels konstskola: 1968

Stipendier

Konstnärsnämnden, 1984, 1990, 1993
Upplands Väsbys kulturstipendium, 1987
Karin Öijes minne, 2001

Separatutställningar i urval:
Fylkingen, Stockholm, 1989
Galleri 25, Göteborg, 1990
Galleri Argo, Stockholm, 1985
Galleri Arton Karat, Söderhamn, 1992
Galleri EKG, Borlänge, 1990
Galleri Lundmark, Stockholm, 1992
Giart, Göteborg, 1989
Väsby Konsthall, 2021

Samlingsutställningar i urval:
Akvarellsalong, Upplands Väsby, 2001
Dalecarlia Art Fair, 1989, 1991
Galleri Lundmark, 1989, 90
Galleri Oscar, Stockholm, 1986
Konstförmedlarna, Stockholm, 1988
Konstens hus, Luleå, 1999
Liljevalchs vårsalong, Stockholm, 1983, 1984
Rydals museum, Borås, 1998
Ronneby kulturcentrum, 1998
Scanart, Berlin, 1985
Stockholm Art Fair, Sollentuna, 1998
Sundsvalls museum, 1999
Väsby Konsthall, 2020, 2008
Waldemarsudde, Stockholm, 1998

Hitta hit