GILBERT & GEORGE

För evigt unga och provocerande konstnärsduo som endast söker omvärldens uppskattning.

Aktuella med utställningen The Great Exhibition på Moderna Museet i Stockholm

 

Färgerna formligen exploderar på Moderna Museet. Utställningen The Great Exhibition pågår till 12e maj. Foto: Moderna Museet

Då de fortfarande var studenter gjorde Gilbert & George "The Singing Sculpture" (Den Sjungande Skulpturen), som visades för första gången på Nigel Greenwood Gallery 1970, där de täckte sina huvuden och händer med pulverfärg. Klädda i kostymer stod de sedan på ett bord och sjöng med i låten Underneath the Arches. Kostymerna de använde kom att bli ett av deras signum och de ses sällan utan dem. Vid ungefär samma tid utropade paret sig själva som levande skulpturer vilket för Gilbert & George innebär att de själva är konst och allt de gör är konst. Två individer – ett konstnärskap. I över fem decennier har Gilbert & George skapat verk som utmanat konstens och samhällets konventioner helt utan hänsyn till vad som anses vara ”god smak”. I ”The Great Exhibition” får vi möta en unik konstnärlig vision med Gilbert & Georges egna urval av bilder från hela den gemensamma livsgärningen.

Under många år var Gilbert & Georges konst kitschigt, färgglatt medvetet provocerande ofta med inslag av sex, porr, bajs som geometriska kollage. Med tiden har antigen vi kommit ikapp dem eller så har de tonat ner sig. Deras konst är fortfarande rolig men lite mer tydligt kritiserande. Deras stora färgglada konstverk gör sig bra i den stora utställning som just nu pågar på Moderna Museet i Stockholm.

Kontrasternas mästare

Trots att de varit öppet homosexuella och numera ett gift par som ständigt provocerat sin samtid på sitt eget sätt säger de sig vara politiskt konservativa. De beskriver sin syn på detta med att socialism, är att individen ska foga sig för gruppens bästa. Gilbert & George menar då att motsatsen till detta blir individens frihet och därmed röstar de konservativt som enligt dem är motsatsen till socialism. Tillspetsat men fullt förståeligt när man sätter det i deras konstnärliga sammanhang. Trots denna vurm för individens frihet säger de sig avsky personer som med yviga gester tar för stor plats med motivationen att de som oftast bara är tillgjorda och konstlade. Själva är de extremt hängivna sin konst som de med total kompromisslöshet inte bara skapar utan lever.

Gilbert & George på sin egen gata i London, 2015

Queer, 1977. Gilbert & George

Youh Faith. 1982. Gilbert & George

Precis som andra framstående kreativa personer likt Apples Steve Jobs och Facebooks Mark Zuckerberg klär de sig gärna i samma kläder varje dag för att spara tid och slippa bli distraherade av vad de anser vara ovidkommande. Till DN:s Georg Cederskog sa de att de ”vill hålla hjärnorna fria” från yttre påverkan. Men Gilbert & George har tagit även detta till en konstart i och med att de går upp vid samma tid varje morgon, äter samma frukost, lunch och middag varje dag*. Allt för att endast fokusera på sin konst.

Efter alla år som de verkat tillsammans säger de sig fortfarande längta till att få skapa konst nästa dag i sin ateljé. Har de ett mål och vision med sin konst? Absolut. Många fler lager än vad de själva anger sig ha. De kommenterar ständigt sin samtid och omgivning. Det är uppenbart att de avskyr allt som är fel här i världen. Det är ingen slump att många målningar påminner om blyinfattade, färgglada kyrkofönster. De väver ofta in religion och just kyrkan i sin konst för att peka på dess dubbelmoral. Deras ironi och kommentarer om sin samtid blandas mellan raka, tydliga och kraftfullt provokativa kommentarer som i sig själva utgör konst. Samtidigt som de väver in fullt av hintar och symboler överallt i sina verk.

Själva sammanfattar de sitt konstnärskap på ett helt annat sätt. - Word Domination. Vi vill bara bli större som konstnärer i världen och mer älskade.

 

Life, 1984. Gilbert & George

Vomit. 2014. Gilbert & George

Bo Madestrand på DN skrev om Gilbert & Georges retrospektiv på Moderna museet som täcker konstnärsduons produktion från 1970-talet fram till i dag att ”Verkens visuella kraft är omöjlig att värja sig mot. Utställningen är tillgänglig och kul.”

Moderna Museet skriver själva om utställningen så här:

De är konstvärldens mest ikoniska duo. Iförda nästan matchande och oklanderligt pressade kostymer har Gilbert & George rört sig i samma Londonkvarter sedan 1960-talet. Okuvliga och alltid rakt på sak har de med sin konst en förmåga att överrumpla verkens betraktare.

 

Moderna Museet skriver själva om utställningen så här:

De är konstvärldens mest ikoniska duo. Iförda nästan matchande och oklanderligt pressade kostymer har Gilbert & George rört sig i samma Londonkvarter sedan 1960-talet. Okuvliga och alltid rakt på sak har de med sin konst en förmåga att överrumpla verkens betraktare.

Gilbert & George – en odelbar konstnärlig enhet

Ända sedan de två möttes på Saint Martins School and Art har Gilbert (född i Italienska Dolomiterna 1943 och George (född i Devon, England 1942) gått sin egen väg. Som både subjekt och objekt i sin egen konst – de är en obetalbar konstnärlig enhet – har de utan förbehåll ägnat sig själva och sitt gemensamma liv åt konsten. Gilbert & George inte bara skapar sin konst–de lever den, och deras vardag är lika rigorös som den är kreativ. Genom att reducera tillvaron runt hemmet och ateljén i East End till enkla rutiner har de skapat utrymme för totalt konstnärligt vansinne.

Komik, tragedi, desperation, mod och sorg

Från golv till tak fylls utställningsrummet av bilder som är på samma gång groteska och strama, superrealistiska och symboliska, men alltid i det strikta rutmönster som är duons signum. Ofta är de själva porträtterade i bilderna, med blicken riktad rakt fram ut mot betraktaren. Sex, pengar, hudfärg, etnicitet, social ställning och religion är återkommande i verk som lyckas förena glädje och sorg.

Punkare och hipsters, folkdans och bomber, höstlöv och kontaktannonser- Gilbert & George utforskar med sin skarpa blick världen kring oss. ”The Great Exhibition” är lika demokratisk, generös och extravagant som dess skapare. Gilbert & George förespråkar ”konst för alla”

 

Gilbert & George - The Great Exhibition på Moderna Museet i Stockholm pågår fram till 12e maj.

 

Curatorer: Hans Ulricht och Daniel Birnbaum

Gilbert & George är flerfaldigt prisbelönade och erhöll bland annat Turnerpriset 1986

Läs mer på deras hemsida: www.gilbertandgeorge.co.uk

 

 

Beardary, 2016. Gilbert& George

Beard review, 2016. Gilbert & George

Copyright @ All Rights Reserved Konstguiden.com