En runda i målarens trädgård - Recension av utställningar med Jarl Ingvarsson och Björn Kjelltoft.

Ett par aktuella utställningar i Stockholm påminner Staffan Bengtsson om vilken vildvuxen TRÄDGÅRD ett levande måleri kan vara.
En runda i målarens trädgård - Recension av utställningar med Jarl Ingvarsson och Björn Kjelltoft.

Spara som favorit

 12 februari 2023

Jag är glad att ikoner som Cy Tombly och Sigmar Polke fortfarande har så stort inflytande över målarkonsten.

De stora horisontella målningar/teckningar som Jarl Ingvarsson smällt upp på Konstakademiens väggar - han kallar utställningen Festremsor, något jag tror hans gamle lärare Åke Pallarp skulle älskat - breder ut sig som veritabla landskap. Per Kirkeby brukade prata så, om måleriet som en motsvarighet till trädgårdsmästarens arbete i jorden med sin spade. Hands on! Ingvarssons målningar är precis sådana trädgårdar som målaren vistas i och vänder och vrider på. När de som denna gång dessutom är både åtta och tio meter på längden kan man ju nästan ta sig in i dem rent fysiskt också.

Tombly. Polke. Kirkeby. Och så outlines från Warhol! Typ en brödrost. Typ en lång rad av brödrostar.

Olja och akryl, måleriet består. Det spelar ingen roll, tycks det, hur mycket AI världen än introduceras för, måleriets perspektiv på tillvaron är i högsta grad relevant och nödvändigt. Ingvarssons gästspel på Fredsgatan håller lågan brinnande. Hans oomtvistliga förmåga att hantera färgernas vildvuxna expressiva lust verkar inte bedarra, men bäst lyckas han när det tecknade elementet, som med brödrostarna, får ett ord med i leken. Svagheten för tingen och objektens marknadsaura kan ibland överutnyttjas bland sena  ”popkonstnärer” men Ingvarsson går fri, hans skicklighet bedrar honom inte.

Utställningsvy1, Jarl Invgvarsson, Konstakademien, 21 januari – 25 februari

 

Mindre i format, men icke ett dugg mindre fängslande är Björn Kjelltofts utställning på Cornelia Sojdelius Gallery på Cardellgatan i Stockholm.

Kjelltoft trivs på det här galleriet, för varje show här känns hans dukar bara mer hemtama. Hans rörande söta Burrberryväska (skulptur, olja på vinyl) står och vädrar som en hund i ett av rummen och befäster bara passformen mellan konstnär och utställningsrum.

Björn Kjelltofts trädgårdar är vildvuxna och befolkade av lite vilsekomna figurer från serievärlden och barnteckningar. Plötsligt har man hamnat här. Mitt i livet! Det finns en förvåning hos dessa ankor och jyckar som smittar av sig, som åskådare drar man lätt på munnen men bara för att i nästa ögonblick fastna i svärtan, utsattheten. Tre trasiga fåglar står på huvudet i målningen Skagen och det är lika komiskt som hjärtknipande. Skagen! Finns ju inte en skymt av varse sig semesteridyll eller Kröyer… Om nu inte fåglarna dödsföraktande kör huvudet i en målning av den berömde Skagenmålaren!?

Kjelltofts förtjusning i skräpiga bakgrunder och enkelt tecknade figurer (inte sällan änglar) har ju samma kompositionsteknik som Strindberg brukade ha, med en stackars svamp eller växt i blygsamt majestät. Han gör det med stor framgång, allt bättre med åren. Penslar eller kniv, arbetsredskapen lämnar tydliga spår efter sig och trädgårdsmästaren avslutar gärna ett dagsverke med en anteckning i gemena bokstäver. Som änglarna sover aldrig eller vi ses när natten vill.

Att en av de större dukarna (135 x 89 cm) döpts till Trädgårdsmästaren ser ut som en tanke.

Allra störst är Taildance ocean som mäter 160 x 200 cm och som visar vilken mästare i valörer Kjelltoft blivit med åren. Gråskalor och hudfärger, svarta sjok och hastiga linjer som tillsammans skapar en form av  patchwork som lever mindre av skämtlynne än färgsinne.

Björn Kjelltofts utställning FLIP-FLOPS BY NIGHT på Cornelia Sojdelius Gallery förtjänar en stor publik.

För övrigt blev jag mest förbryllad över Ulf Lundins fotografiska jättebilder hos Magnus Karlsson. Det finns en sjuka hos fotografer att drunkna i de egna tekniska möjligheternas sjö, och jag undrar om inte Lundin den här gången gapade efter för mycket.

 

Jarl Ingvarsson
21 januari – 25 februari
Konstakademien

 

Björn Kjelltoft
28 januari – 24 februari
Cornelia Sojdelius Gallery

--------------------------------------------------------------------------------------------

 

Detta är en krönika. Skribenten svarar för åsikter i texten.

Klicka här för att läsa mer av Staffan Bengtsson

Björn Kjelltoft, Flip Flops By Night, Cornelia Sojdelius Gallery, 28 januari – 24 februari

STAFFAN BENGTSSONS OBSERVATIONER: 1

Konst man träffar på Jag är nog inte den ende som under pandemin mer än en gång hunnit reflektera kring närvaron av kon…

 29 september 2022

Staffan Bengtsson

STAFFAN BENGTSSONS OBSERVATIONER: 2

Med FÄRGEN som vapen? Medan grå moln av krut och damm drar in från öster har Staffan Bengtsson botaniserat i aktuell k…

 27 oktober 2022

Staffan Bengtsson

STAFFAN BENGTSSONS OBSERVATIONER: 3

INTE ENS PÅ IKEA FINNS LÄNGRE BARA UPPSIDA Det fanns en gång när IKEA var synonymt med STOR och STÖRST. Staffan Bengtss…

 10 november 2022

Staffan Bengtsson

GYLLENHAMMARS FRÄMLING PÅ DJURGÅRDEN

När blir en kropp ett väsen?      En konstkropp som så att säga funkar har nog förvandlats i den riktningen, att den på…

 30 maj 2023

Staffan Bengtsson

Nästan där, nästan viktlösa. - Maria Friberg på Thi...

Nästan där, nästan viktlösa. I mer än 100 år har de mer eller mindre suttit i orubbat bo. I sal efter sal, uppbackade a…

 28 september 2023

Staffan Bengtsson

KARIN BROOS. Ett skymningsland, bortom ont och gott

Hennes måleri är som en ständigt pågående film, tycker Staffan Bengtsson, som sett Karin Broos stora utställning SVART …

 02 juni 2023

Staffan Bengtsson

ANN-SOFIE BACK - Från jaktmarkerna på Götgatan

Sedan något år tillbaka arbetar Ann-Sofie Back tillsammans med Mattias Dymling (tidigare bl a IKEA) som, om jag förstår…

 09 februari 2023

Staffan Bengtsson

Laurie THE HYPE Anderson – men hur bra är det?

Nej, jag har aldrig tillhört Laurie Andersons trogna skara av groupies. Det är lika bra att bekänna. Men när amerikansk…

 19 april 2023

Staffan Bengtsson

Mycket svensk natur på Liljevalchs Vårsalong 2023

      Staffan Bengtsson, Konstguiden,  möter Rebecka Tollens, debutant på Vårsalongen 2023    När jag vandrar runt bland…

 23 februari 2023

Staffan Bengtsson

JOCKUM NORDSTRÖM INTAR LILJEVALCHS

Den här utställningen har jag verkligen sett fram emot. Att den överträffar mina största förväntningar gör ingenting mi…

 26 januari 2023

Staffan Bengtsson

HOT SET - Wolgers förgyllda ögonblick

Dan Wolgers nya utställning på Galleri Hedenius i Stockholm sätter Staffan Bengtsson tankar i rörelse. En konst bara det…

 22 februari 2023

Staffan Bengtsson

I höst regnar det män på Thielska Galleriet

Inför utställningen NÄSTAN DÄR/ALMOST THERE på Thielska Galleriet cyklade Konstguidens Staffan Bengtsson ut till museet…

 12 oktober 2023

Staffan Bengtsson

Recension: Berlinde De Bruyckere på Artipelag

Renässansens bildvärld framhålles ofta när man talar om belgiskan Berlinde De Bruyckeres konstnärsskap. Staffan Bengtsso…

 05 februari 2024

Staffan Bengtsson

Liljevalchs dansar och ler?

Som alltid, höll jag på att säga, är det knökfullt både på golv och väggar när Liljevalchs slår upp portarna till Vårsa…

 11 februari 2024

Staffan Bengtsson

Lena Cronqvist - "Kanske ordnar det sig när jag komm...

I mars öppnar Konstakademien i Stockholm en stor inventering av Lena Cronqvists hela konstnärsskap. Från tidigt 1960-tal…

 03 april 2024

Staffan Bengtsson

Får det vara en DESKTOP BABE!?

RECENSION:Cut the cake,Arvida Byström, 4 april - 4 augustiDunkers Kulturhus Detta är en recension. Skribenten svarar för…

 22 april 2024

Staffan Bengtsson