DN rapporterar att Guldlejonet till bästa nationella paviljong på konstbiennalen i Venedig gick i år till Australien och Archie Moores installation om aboriginernas stolta men samtidigt såriga historia.
Detalj från Archie Moores släktträd Foto: La biennale di Venezia
Det stolta släktträdet som förgrenar sig upp mot himlen har kombinerats med högar av statliga dokument som speglar en sårig historia – ett arkivmaterial om det skyhöga antalet aboriginer som dött i australiska fängelser, däribland många släktingar till Moore.
Det andra guldlejonet, till bästa deltagare i huvudutställningen, gick till Mataaho collective. Även de representanter för urfolk, maorier från Nya Zeeland. / DN
Detalj från Archie Moores släktträd Foto: La biennale di Venezia
-------------------------------------
Fler artiklar om konst:
"Venedigbiennalen 2024: Israelisk konstnär vägrar öppna Paviljongen" >>
"Recension: Habibi - The Revolution och Love på Medelhavsmuseet" >>
"Tavla "för kraftfull" för försvarsdepartementet" >>
"Recension: En hovnarr på röda mattan. Sonia Hedstrand ser Maurizio Cattelan på Moderna Museet" >>
"Recension: Farväl till övergreppsestetiken" >>
"Recension: Berlinde De Bruyckere på Artipelag" >>