Enligt The New York Times ser hon ingen annan utväg.
- Jag hatar det, men jag tror att det är viktigt, säger Ruth Patir enligt tidningen.Hon konstaterar att biennalen är en enorm chans för unga konstnärer som hon själv att visa upp sin konst för världen. Men Ruth Patir beskriver situationen i Gaza som "så mycket större än mig" – och tycker att beslutet att inte öppna utställningen var det enda som hon och paviljongens kuratorer kunde ta.
Israeliska staten har betalat hälften av utställningskostnaderna och kuratorn Tamar Margalit konstaterar att kravet på eldupphör från en konstnär som representerar Israel kan leda till kritik från landets lagstiftare.
Även om paviljongen förblir stängd kan dock biennalens besökare se ett av Ruth Patirs videoverk genom att fönster. Filmen tar upp sorg och frustration över konflikten, känslor som hon tycker "passar erfarenheten av att leva just nu". / Erika Josefsson/TT
-------------------------------------
Fler artiklar om konst:
"Venedigbiennalen 2024: Ett drakskepp på den Nordiska Paviljongen" >>
"Recension: Habibi - The Revolution och Love på Medelhavsmuseet" >>
"Tavla "för kraftfull" för försvarsdepartementet" >>
"Recension: En hovnarr på röda mattan. Sonia Hedstrand ser Maurizio Cattelan på Moderna Museet" >>