12 oktober 2024 - 2 mars 2025
För att navigera i vår omvärld både fysiskt och mentalt så skapar vi kartor som visuella redskap. Men de mänskliga drömmarna om att utforska, systematisera och skapa en korrekt bild av verkligheten i form av en karta är helt omöjliga
Stämmer ytan så stämmer inte vinkeln och man måste alltid välja en projektion. En självcentrerad är den vanligaste.
Kartan färgas av subjektivitet, skala och tvådimensionalitet. Det finns med andra ord inga perfekta kartor – bara kartor som fångar vår förståelse av världen vid specifika tidpunkter. För kartor förändras över tid i takt med krig och politik, och som svar på förändringar i internationella relationer.
Utställningen I like maps, because they lie vill, genom att presentera ett antal videokonstverk, fånga in samtidskonstens försök att förhålla sig till geografi, och i förlängningen även individ, samhälle och politik i en föränderlig tid. Hur har upptäcktsresor och historiska kartritarna påverkat den värld vi lever idag? Hur är gränser på en karta synliga i vår vardag? Kan vi lita på geografiska landskap vi möter i media och film? Kartor är makt – oavsett om det gäller kolonialtiden eller dagens imperialistiska system.
Genom att använda kartan som utgångspunkt har konstnärer en potential till att konstruera personliga berättelser genom känslor, ifrågasättande, förkroppsligande och lekfullhet av en värld som formats av nyfikenhet, begär och maktutövning.
Videokonsten kombineras med ett utforskande av kartans historia som objekt med visuellt innehåll och berättande. Kartor, jordglober och andra objekt har lånats in från Regionmuseet Skånes arkiv och samlingar samt hämtats från digitala arkiv.
Medverkande konstnärer:
Unni Gjertsen
Lisa Torell
John Skoog
Runo Lagomarsino
Lova Hamilton
Salad Hilowle
Hillside Projects
Utställningen hämtar både inspiration och sin titel från dikten Kartan av poeten och nobelpristagaren Wisława Szymborska. (Ur diktsamlingen Nog nu, 2012. (2013), Ellerströms förlag).
I like maps, because they lie.
Because they give no access to the vicious truth.
Because great-heartedly, good-naturedly they spread before me a world not of this world