Magnet är Elisa Florimonds första internationella separatutställning. Utställningen är resultatet av ett samarbete mellan Röda Sten Konsthall och museet för samtidskonst i Rennes, Frac Bretagne. Florimond valdes till vinnare av Le Prix du Frac Bretagne–Art Norac under hösten 2025. Utställningen som öppnar 13 juni ingick i priset.
Florimond utgår i sin utställning från hur museer formar, presenterar och klassificerar objekt – i synnerhet de arkeologiska och naturhistoriska samlingar som etablerades under 1700- och det tidiga 1800-talet. Konstnären har gjort research i olika museer och arkiv och här lånar hon motiv från bland annat Göteborgs naturhistoriska museum.
I utställningen Magnet möts arkivmaterial och faksimil med rörlig bild, stillbilder från film och miniatyrskulpturer i tvål. Mötet mellan olika uttryck och material återkommer också i utställningsmöblerna som även de utgör konstverk i sig själva.
I Florimonds praktik är allt ett konstverk, samtidigt är ingenting ett konstverk utan det givna sammanhanget, det vill säga utställningen. Och i utställningen uppstår nya samband och betydelser i vad konstnären beskriver som ett associativt magnetfält – ”Magneten”
Utställningen är curaterad av Amila Puzić.
Elisa Florimond (född 1995, Franska Guyana) är bildkonstnär och bor och arbetar i Paris.
I sina installationer och skulpturer arbetar hon med att bryta ned hierarkier mellan olika kunskapsformer, framför allt genom att ifrågasätta museernas klassificeringssystem och begreppet kulturell appropriering.

Elisa Florimond, © Mathias-Mary
Upplev Röda Sten Konsthalls utställning "Ofog / Mischief" i Göteborg, där konstnärerna aghili/karlsson i samarbete med K…
13 jun - 23 aug 2026
Röda Sten Konsthall, Göteborg
Höstutställning 2026 av Doruntina Kastrati på Röda Sten Konsthall i Göteborg.
12 sep - 22 nov 2026
Röda Sten Konsthall, Göteborg