Natali Mårtenssons konstnärskap (född 1994 i Kungälv) präglas främst av ett intensivt tecknande. Handen söker individer, fascineras av naturvetenskap och inspireras av mode & design.
Natali är bl. a. utbildad i konstvetenskap på Uppsala universitet, tilldelades Galanthusstipendiet 2019 och hade sin debut på Ålgården i Borås 2022 med sin utställning "GRAFIT PERSONA".
Utställningen bestod av monokroma teckningar i grafit och målningar i tusch, där fokus låg på individer i gamla fotografier från 30-40-talet. Många av verken tillkom under Covid-19-pandemin.
"Arbetet blev en tillflykt under isoleringen. Jag tecknade tvångsmässigt ansikte efter ansikte ensam i min ateljé. Nu i efterhand förstår jag varför det kändes så viktigt för mig - personerna jag ritade hade blivit mina vänner, och att porträttera dem var mitt sätt att umgås med dem."
Tecknandet har följt henne sen ung ålder och behovet att få dra linjer på papper är starkt. Drivet är delvis en känsla av otillfredsställelse; hennes mål är tydligt men vägen dit svår. Hon citerar en artikel från tidningen "Konstperpektiv":
"Linjeteckning är kanke den mest avslöjande konstarten. Minsta tvekan eller osäkerhet och hela bygget faller samman som ett illa konstruerat korthus. Linjeteckningen kräver en total tillit, såväl från konstnären som från betraktaren". (Bo Madestrand, Konstperspektiv 3 2024)
I nuläget är Natali verksam i centrala Ulricehamn. De senaste åren har hon gått över till ett mer färgstarkt uttryck, med färgpennor och oljefärg. Fokus ligger på ett mer måleriskt gestaltande av individer, både människor och djur.
Hon inspireras mycket av impressionistiska konstnärer som Anders Zorn, men också nutida utövare som Sara-Vide Ericson, Benjamin Björklund och Colleen Barry.
Bildspel: Klicka på bilderna för att se dem större