RECENSION: Master of Couture – Azzedine Alaïa på Sven-Harrys Konstmuseum

RECENSION:
Master of Couture – Azzedine Alaïa,
Sven-Harrys Konstmuseum,
10 oktober - 16 februari 2025.

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

-----------------------------------------------------------------------------

Den vita skjortan är struken, jeansen är vida med fransar nedtill som nuddar marken och fötterna uppburna av höga svarta platåskor med silvriga nitar. För dig som är familjär med Azzedine Alaïa förstår nog att det inte är hans kläder jag skriver om nu, utan istället beskriver jag mig själv. Knäppt och uppklädd för att gå på konstutställning om mode på högsta nivå.

Att Azzedine Alaïa visas på Sven-Harrys Konstmuseum är något storslaget som man helt enkelt inte får missa. Azzedine Alaïa är en av de största modenamnen, känd för sin tidlösa design i sobra färger med detaljer som förstärker elegansen. Azzedine Alaïa (1939–2017) studerade skulptur vid École des Beaux Arts i Tunis och flyttade sedan till Paris där han arbetade på Dior (i fyra dagar) och sedan för Guy Laroche och Thierry Mugler innan han öppnade sitt egna couture-hus. I skapandet var den konstnärliga gestaltningen i fokus och Alaïa fogade sig inte för modebranschens hastiga tempo. Kvalitet stod före kvantitet och konsten före produkten. Och det här blir tydligt genom vyn över utställningsrummet som gör det klart för en att det du nu ser är konst.

.
H: Klänning från Azzedine Alaïas Haute Couture som Grace Jones bar på Oscars de la Mode 1985. Master of Couture – Azzedine Alaïa på Sven-Harrys Konstmuseum. Foto: Julia Swärd.
V: Klänning från Azzedine Alaïa Haute Couture som Rianna bar på Grammy Awards 2013. Master of Couture – Azzedine Alaïa på Sven-Harrys Konstmuseum.  Foto: Julia Swärd.

Det finns ett skimmer över rummet. Väggarna är målade i ljusgrått och guldiga bokstäver formulerar utställningens titel Master of Coutur - Azzedine Alaïa. Klänningarna är placerade på blänkande silverpiedestaler och i mitten står en av Alaïas mest ikoniska plagg från vår/sommar kollektionen 2003. Överdelen består av en svart läderkorsett med en krokodilsvans som sträcker sig från bysten till magen. Höfterna accentueras av en figurnära kjol som sedan sväller i utsökta väckbildningar. I betraktandet svävar jag – tills jag hör en kritisk röst i bakgrunden säga “vem är sådär liten?”

Alaïas klänningar bärs upp av standardiserade plastmannekänger som efterliknar den minsta kvinnokroppen. Kanske för att inte sticka modevärlden i ögonen. Kreationerna ska placeras i centrum och det görs genom att presentera la haute couture enligt konventionerna.

Att Azzedine Alaïa visas på Sven-Harrys Konstmuseum är något storslaget som man helt enkelt inte får missa.

Utställningen är producerad tillsammans med Foundation Azzedine Alaïa, en stiftelse som arbetar med att förvalta Alaïas arv, och under visningen närvarade två representanter. Med stor kunskap och stark passion avtäcks de berättelser som plaggen rymmer och många är kändissprakande anekdoter. I rummet står bland annat den magentafärgade bandageklänningen som Grace Jones bar under Oscars de la Mode år 1986 och en röd klänning med omlottbyst som Rihanna hade på sig under Grammy Awards 2013. Och det tar inte slut där! På pressvisningen lyfter man på klänningen för att visa upp den lika välsydda underkjolen som ser ut som en muffinsform.

V: Klänning från Azzedine Alaïas Haute Couture från 2003. H: Azzedine Alaia 2003.Credit Patrick Demarchelier Trunk Archive

Master of Couture – Azzedine Alaïa påminner om röda mattan, det är vackert och underhållande, men jag saknar något här. Jag tänker tillbaka till två utställningar som framgångsrikt presenterar mode i konstens rum. Det ena är Liljevalchs Klänningen gör mannen med ett genus- och normkritiskt perspektiv, och det andra är Nordiska museets Nordens Paris som belyste en köns- och klassdimension genom att synliggöra sömmerskornas berättelser.
En konstutställning är en plats för diskussion och därför saknar jag någon slags problematisering från Sven-Harrys.
Det behöver inte vara politiskt utan det räcker med att utmana det minsta. Jag lämnar utställningen med önskan att dem stora idéerna hade klätt något större.

#Sven-Harrys Konstmuseum, #Master of Couture – Azzedine Alaïa