Målare, skulptör, fotograf… Anselm Kiefer är absolut en inflytelserik tysk konstnär men då han rört sig i tabubelagt område, särskilt i början med motiv kring Naziuniformer och koncentrationsläger, så fick han inte något större genomslag i hemlandet innan övriga världen först etablerat honom i större skala. Hans första soloutställning var 1969 och han fick faktiskt, tillsammans med Georg Baselitz, representera Tyskland i Venedig Biennalen 1980. Men det var nog inte förrän MoMa i New Tork 1998 som han blev ett stort namn.
Anselm Kiefers konst innehar många lager och lite bör man nog läsa på innan man ser utställningen på Artipelag för att tillfullo uppskatta konsten. Kiefer brottas med sin egen, Tysklands och världens stora frågor om historia, skuld, kosmos, religion, människa, filosofi och poesi. Han vill översätta världens frågor och de andliga kopplingar han känner i sin konst. Även om hans tema var det nazistiska styret, förintelsen eller läran om kabbala så införlivade han sina tankar och idéer i de häpnadsväckande konstverk som vi kan njuta av nu på Artipelag. Anselm Kiefer använder material som aska, lera, halm, schellack och bly i sin konst och är influerad av bland annat Paul Celans dikter. Hans verk är ofta utförda i stor skala som passar perfekt här ute i Artipelags lokaler och museet karga natur responderar bra mot Kiefers konst och palett.
Detta är första gången han har en soloutställning i Sverige och museets konstnärlige ledare Bo Nilsson har satt ihop en fin, spännande utställning med ca 60 konstverk som ger en bra inblick i denna fascinerande konstnärs liv och konst. Konstverken kommer från en privatsamlares (Hans Grote) 120 verk stora samling som numera ingår i en stiftelse vars ändamål är att visa Kiefers konst. Det är ovanligt att kunna se ett helt rum bestående av 14 målningar, vilka alla var och en alla är stora fina målningar på egen hand men som egentligen är ett konstverk i 14 delar, (The Secret Life of Plants for Robert Fludd, 2001-2002) eller hela konstverket Palmsonntag från 2010 som består av 30 delar + en hel palm. Konstsamlaren Hans Grothe gjorde oss alla en välgärning genom att infoga alla delar till ett konstverk som annars med största sannolikhet hade delats upp. Totalt upptar utställningen alla rum på museet och ni bör passa på att se denna i sommar. Rekommenderar även att köpa utställningskatalogen, vilket egentligen är en vacker konstbok.
Anselm Kiefer, Grosse Fracht, 1981/1991
ANSELM KIEFER
ESSENCE-EKSISTENCE
ARTIPELAG
4 JUNI - 8 JANUARI 2023