Farväl till övergreppsestetiken

Sonia Hedstrand beger sig till Sveriges mest prestigefulla institution för fotografi, Hasselblad Center i Göteborg, för att se en retrospektiv av landets mest hyllade fotograf, Anders Petersen, men dristar sig till att ha synpunkter på cureringen.
Farväl till övergreppsestetiken

Spara som favorit

 20 februari 2024

RECENSION: 
"City Diary",  
Anders Petersen,  
Hasselblad Center
10 februari – 15 september 

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

- Fota med kuken!

Denna välkända instruktion är det många gamla fotografistudenter som minns från det förra seklet och en bit in på 2000-talet, då Anders Petersen kom in som gästlärare på diverse fotoskolor.

Alternativt: ”Det ska va’ kuk i bilderna”.

Så värst mycket kuk ser jag dock inte i utställningen City Diary på Hasselblad Center. Vid närmare betraktande hittar jag bara en, och den syns inte ens i helfigur.

Utställningen har utannonserats som en genomgång av Anders Petersens sextio år som en av Sveriges mest framgångsrika fotografer. Han har givit ut trettio fotoböcker och gjort hundra separatutställningar i tjugo länder. Så jag hade väntat mig en kronologisk genomgång av hans berömda Café Lehmitz-svit och de andra serierna från samhällets utkanter, vårdinrättningar för psykiskt sjuka och fängelser.

Istället möts jag av massiva fotoväggar à la Fotografiska. Svartvita bilder med hård kontrast i samma format sitter kant i kant meter efter meter. Bilder från olika årtionden och olika platser blandas fritt utan förklarande texter. Ögonblicksbilder av anonyma människor, ofta hel- eller halvnakna, som röker, dricker, knorvlar runt bland trassliga lakan, visar upp sina tatueringar eller ligger utslagna på trottoaren.

Nakna unga kvinnokön och rumpor är ett motiv som återkommer, ofta utan åtföljande ansikten på modellerna. En ung slank stjärt som sitter och kissar i en duschkabin, en tatuerad donna som bresar med benen på en diskbänk och en tredje som står naken på en balkong med bh men utan trosor.

Fotograferar Kuken endast under extrema värmeböljor? Om inte torde ju modellerna frysa. Hur hamnade de förresten i dessa sårbara situationer? Hur fulla, höga eller olyckliga var de egentligen för att gå med på att bli fotograferade näck av Kuken?

Socialporr, eländesvoyeurism och slumfetischism är genrebegrepp som dyker upp.

Detta drummel-ideal skulle tangera humor om det inte vore så rått och sexistiskt.


1) Paris 2006.  2) Saint-Étienne, 2005. 3) Gap 2005. © Anders Petersen


Längst in i utställningsrummet visas en intervju med Anders Petersen från SVT:s dokumentärserie ”Mästaren”. (Är titeln ironisk?) Han talar om nyfikenhet och närvaro. Men är detta verkligen att komma nära? Att han är fysiskt nära ser vi ju. Men det känns inte nära. Det känns inte empatiskt. Snarare hårt, kallt och voyeuristiskt.

Mitt i bildströmmen finns ett självporträtt med blod på hakan. Tankarna går till Nan Goldins bild av sig själv med en stor blåtira. Hon tog den för att påminna sig om att aldrig gå tillbaka till mannen som misshandlat henne, den pojkvän som förekommer flitigt i hennes tidigare bilder. Detta är skillnaden mellan mellan Goldins foton av sex, fylla och utsatthet och Petersens dito. Hon skildrar sina närmaste vänner. Vi får följa hennes krets inifrån, porträtterade av någon som bryr sig.

Anders Petersen försöker komma åt samma intimitet men utan ansvar. Han tränger sig in i objektens privata rum som en skopofilisk turist. Vad har hänt på bilden där han har blod i ansiktet? Har han ramlat på fyllan? Råkat i slagsmål under någon gränslös fotosession på småtimmarna i valfri europeisk storstad? I mina ögon är bilden koketterande: Se så hårt jag lever i samhällets marginaler. Sedan åker man hem till trygga Sverige och säljer bilderna dyrt, monterade i sobra ramar.

Detta drummel-ideal skulle tangera humor om det inte vore så rått och sexistiskt.

Då har ändå de två kvinnliga curatorerna Angie Åström (aldrig hört talas om, hon verkar inte ha curerat något annat än AP tidigare) och Hasselblads chefsintendent Dragana Vujanović Östlind, uppenbarligen rensat bort några av de mest flagranta bilderna av exponerade kvinnokön. Sådan historierevisionism och metoo-washing är dock fel väg att gå för en seriös institution som Hasselblad Center.

De borde istället ta sig an den fotohistoriska uppgiften att lyfta fram den digra mängd bilder som Kuken tagit under det förra seklet. Jag föreslår en tematisk utställning med tre-enigheten farfar Christer Strömholm, pappa Anders Petersen och sonen JH Engström (även känd som kopian på kopian). Samt några exempel på de höviska epigoner, medelålders manliga lärare som legat med sina hälften så gamla elever på Sveriges alla fotoskolor samtidigt som de uppmanade dem att ”utsätta sig”, ”gå över sina gränser” och ”knulla med kameran”.

Det skulle bli en generös genomgång från ett århundrade av skrevande kvinnokön sedda underifrån.

Till denna tematiska utställning ur Kukens synvinkel skulle man addera en katalog där de anonyma kvinnor, som fotades utfläkta när de sov, grät, spydde eller sög av Mästarna, fick skriva sina berättelser om hur de mådde under och i sviterna av dessa ”konstnärliga experiment”. Utställningen skulle åtföljas av en serie feministiska seminarier under rubriken ”Kukögats 1900-tal - ett farväl till övergreppsestetiken”.


Anders Petersen, Stockholm 2015. © Anders Petersen

 

"City Diary", 
Anders Petersen, 
Hasselblad Center
10 februari – 15 september

--------------------------------------------------------------------------------

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

Läs mer av Sonia Hedstrand:

"Utställning om emotionell kapitalism trampar fel i förråden i Malmö" >>

"Rörig utredning av Kultursamverkansmodellen. Kommentar till en 300 sidor lång statlig utredning om kulturpolitiken" >>

"Haltande gestaltning av behjärtansvärda ämnen på Tensta Konsthall" >>

 

 

Kommentar: Rörig utredning av Kultursamverkansmodellen

Kultursamverkansmodellen är det bökiga namnet på en förvaltningsteknisk reform som år 2011 infördes av den moderatledda…

 04 oktober 2023

Sonia Hedstrand

Nationalistisk retorik i kulturkriget

Kulturarvets funktion för totalförsvaret, en nationalistisk kanon, sänkta budgetar och klåfingriga politiker som vill i…

 07 juli 2023

Sonia Hedstrand

Vackra videor om vietnamesiska trauman

I populäre amerikansk-vietnamesiske Tuấn Andrew Nguyễns videoverk bearbetas de brutala följderna av ett krig som avslut…

 14 mars 2023

Sonia Hedstrand

Blickar av åtrå och aggression på kvinnokroppen på F...

Världskända konstnären Shirin Neshat visar nya verk inspirerade av den pågående iranska revolutionen ”Kvinna, Liv, Frih…

 13 september 2023

Sonia Hedstrand

Kvinnokroppen och 1900-talet – utställning med Louis...

Den fransk-amerikanska skulptören Louise Bourgeois ägnade sitt långa yrkesliv åt kvinnoerfarenheter av hem, relationer,…

 28 september 2022

Sonia Hedstrand

Haltande gestaltning av behjärtansvärda ämnen på Ten...

Under Tensta Centrum ligger sedan 1998 en konsthall. För den här installationen passar det mörka rummet med lågt i tak …

 11 oktober 2023

Sonia Hedstrand

Utställning om emotionell kapitalism trampar fel i f...

Med spänd förväntan i blicken åker Sonia Hedstrand till Malmö för att se något så ovanligt som en skarpt konceptuell ut…

 23 november 2023

Sonia Hedstrand

En hovnarr på röda mattan

RECENSION:  Den tredje handen, Maurizio Cattelan,  Moderna Museet, Stockholm, 24 februari  - 12 januari 2025  Detta är e…

 06 mars 2024

Sonia Hedstrand

En sedelärande skandal

RECENSION:  Rekonstruktion - PsyketAnna OdellUppsala konstmuseum24 februari  - 7 april   Detta är en recension. Skribent…

 03 april 2024

Sonia Hedstrand

Regeringens kulturpolitik undergräver demokratin

Detta är en krönika. Skribenten svarar för åsikter i texten. -----------------------------------------------------------…

 15 april 2024

Sonia Hedstrand