30 januari 2025 - 1 juni 2025
I början av 1909 blev han grundare av "Neue Künstlervereinigung München" och var nära knuten till den berömda konstnärsrörelsen "Der Blaue Reiter", som uppstod i staden några år senare på initiativ av Wassily Kandinsky och Franz Marc . Det var också under dessa år som Jawlensky i allt större utsträckning vände sig mot porträttet i motivhänseende, som hos honom fick ett färgstarkt, stiliserat uttryck, där särskilt stora ögon framträder som en dominerande faktor.
I början av 1909 blev han grundare av "Neue Künstlervereinigung München" och var nära knuten till den berömda konstnärsrörelsen "Der Blaue Reiter", som uppstod i staden några år senare på initiativ av Wassily Kandinsky och Franz Marc . Det var också under dessa år som Jawlensky i allt större utsträckning vände sig mot porträttet i motivhänseende, som hos honom fick ett färgstarkt, stiliserat uttryck, där särskilt stora ögon framträder som en dominerande faktor.
”Jag visste att jag inte var tvungen att måla det jag såg, utan det som fanns inom mig, i min själ. / Alexei Jawlensky
Utställningens första kapitel bygger just på Jawlenskys koppling till konstscenen i München i början av 1900-talet. Tillsammans med Kandinsky, Gabriele Münter och von Werefkin bosatte han sig under en period i Murnau i Oberbayern och utvecklade här sina mycket uttrycksfulla landskapsmålningar.
Utställningens andra kapitel startar i Schweiz, dit han tvingades flytta i exil, eftersom han som ryss inte kunde stanna i Tyskland efter första världskrigets utbrott. Här bosatte han och Werefkin sig vid Genèvesjön och eftersom han inte hade någon egentlig ateljé målade han bl.a. utsikten från hans fönster om och om igen. Dessa bilder kallas variationer och representerar början på Jawlenskys intresse för seriebilder, i upprepningen av motivet. Ju mer han målade, desto mer tappade de sin koppling till det som "sågs", till omvärlden. Bildens egen logik tog över och blev den styrande faktorn.
Utställningens tredje kapitel handlar om Jawlenskys sista år i 1930-talets Tyskland. Under de sista drygt tjugo åren av hans liv var det upprepningen av motivet som sysselsatte honom. Redan i Schweiz började han måla ansikten i serie, och detta blir hans primära projekt under dessa år av hans liv och verk – och det är med dessa verk som han sätter sina spår i konsthistorien. LÄS MER >>
Aleksej Jajkenskij, Jünglingskopf - Porträtt av en ung människa, 1911, Olja på papper. Museum Wiesbaden. Foto: Museum Wiesbaden/Bernd Fickert
” Och nu lämnar jag dessa små men för mig viktiga verk till framtiden och till människor som älskar konst. / Alexei Jawlensky
Följ med på en vandring genom Egyptens 7000 år långa historia och lär känna människorna vid Nilen.
1 jan - 1 jan 2030
Medelhavsmuseet, Stockholm
slump och kontroll, intuition och reflektion.
18 jan - 1 mar 2025
Lidköpings Konsthall, Lidköping