På en myr med permafrost nära Abisko fjällstation visas de två konstnärernas nya verk, "Sensing the Arctic" från den 17 augusti. Fem växthus är sammanbundna till en hexagon med hjälp av träspångar. De isflaksformade växthusen saknar tak och är konstduons skulpturala försök att genom själva utformningen skapa olika grader av klimatuppvärmning, från Parisavtalets mål om en begränsning till 1,5 grader och uppåt.
- Det här är väl som ett stetoskop, man lägger handen på jorden och undrar "hur står det till egentligen?". Man kan jämföra med en kropp, man gör ett slags EKG på moder jord, säger Mats Bigert
Mats Bigert. Foto: Anders Wiklund/TT
Frigör metangas
Till Forskningscentret för klimatpåverkan i Abisko kommer forskare från hela världen för att studera den smältande permafrosten, förklarar han. Konstverket skulle kunna ses som ett komplement. De biologiska processer som sätts i gång frigör metangas, men hur mycket? Och vad händer om växtligheten samtidigt ökar? Kan den plocka upp en del av koldioxiden?
- Till Forskningscentret för klimatpåverkan i Abisko kommer forskare från hela världen för att studera den smältande permafrosten, förklarar han. Konstverket skulle kunna ses som ett komplement. De biologiska processer som sätts i gång frigör metangas, men hur mycket? Och vad händer om växtligheten samtidigt ökar? Kan den plocka upp en del av koldioxiden?Forskarna har också växthus, men om man som forskare vill se vad som händer vid fyra grader får man inga pengar, det ses som spekulativt. Om det är någon som ska hålla på med spekulationerna är det konstnärerna, vi kan iscensätta det här som kanske skapar mer känslomässiga än vetenskapliga insikter, säger Mats Bigert.
Ändå tror han att det som händer i växthusen kan komma både forskningen och konstpubliken till godo. Om ett år hoppas han ha resultat som går att gestalta också i nya konstverk.
- Vi började mäta i juni och har fått de första graferna, sedan är det här ett långtgående projekt, vi ska också titta på hur växtligheten förändras i växthusen. Det tar kanske ett eller två år.
Sydtoppens räddningsfilt
Tillsammans med Lars Bergström har han i tre decennier på olika sätt berört klimatet i olika konstverk – den värmeavstötande räddningsfilten till Kebnekaises sydtopp är bara ett exempel.
Vad vill ni visa nu?
- Arktis är som ett kylskåp i strömavbrott. Om man gläntar på den här dörren är det som att allt är på väg att ruttna, det bara läcker ut gas. På vår egen bakgård sker drastiska förändringar som kommer att påverka vårt land något enormt, det var det som vi var inne på med Kebnekaise också. /Erika Josefsson/TT
Fakta: Bigert & Bergström
Lars Bergström (född 1962) och Mats Bigert (född 1965), har samarbetat sedan 1986 då de båda studerade vid Kungliga konsthögskolan.
Ett viktigt tema i deras konstnärskap är människans strävan efter att försöka kontrollera livet, döden och naturen.
Deras konst rör sig i skärningspunkten mellan människa, natur och teknik, ofta genom att låta konsten möta forskningen. Det nya konstverket "Sensing the Arctic" har gjorts i samarbete med Forskningscentret för klimatpåverkan vid Umeå universitet samt med stöd från Naturum Abisko och STF Abisko.
Om permafrosten i Abisko smälter även utanför växthusen skulle också det nya konstverket kunna stå på gungfly. Foto: Aril Petersson