Av Julia Hjertén:
När jag på fredagskvällen närmar mig Public Service Gallery har det redan mörknat och från galleriets många fönsterrektanglar står ett mjukt rosa sken som speglar sig i den regnvåta stenläggningen. Det är inte jättesent men tydligt att vernissagen är på upphällningen, blombuketter i fönstren och ett nästan tomt galleri vittnar om det. Konstnären som varit där hela dagen sitter nu i en bar någonstans, får jag veta, och endast galleristerna och deras närmaste är kvar.
Public Service Gallery, exteriör en mörk januarikväll. Foto: Julia Hjertén.
- Vi är jätteglada för det positiva bemötande vi fått, tacksamma och ödmjuka, säger Aleksandar Stojanovski som tillsammans med Axel Söderberg och Peter Gerdman står bakom satsningen.
Under 101 år huserade Handelsbanken på Stortorget 1 men nu har det alltså blivit Public Service Gallery´s tur att ta över hörnlokalen på Östermalmstorg. Jag undrar över valet av lokal, om de kunnat tänka sig öppna i andra stadsdelar?
- Det här är bästa platsen ever, så när vi fick reda på att det var tillgängligt, säger Aleksandar med eftertryck och jag förstår vad han menar, både läget och lokalen i sig med stora fönster ut mot torget lämpar sig utmärkt för just galleriverksamhet.
Han har tidigare varit på CFHILL i Stockholm medan Peter Gerdman har erfarenhet från auktionshuset Christies och Art Tactics i London som marknadsanalytiker. Axel Söderberg är förutom nybliven gallerist VD samt koncerncfef för Nordiska Galleriet och det är således en skara med kapital och kompetens från både business och konstvärlden vilket kan förklara att de vågar öppna just nu, trots lågkonjunktur.
- Konst kommer alltid vara viktigt och det här är långsiktigt för oss. Ekonomiska kriser kommer och går men vi är in it for the long haul, säger Aleksandar och låter uppriktigt obekymrad.
Oliver Sundqvist. Knock-out, 2022. Blandmaterial: Trä, plast, gips, metall, industrifärg och högblank fernissa. 220x150x130 cm
”Ekonomiska kriser kommer och går men vi är in it for the long haul" / Aleksandar Stojanovski
Med en medvetenhet om hur konstgallerier kan te sig ogästvänliga och elitistiska berättar han att de velat mjuka upp den så kallade vita kuben - golven i galleriets fyra utrymmen täcks av handgjorda plattor i terra cotta från Italien och ger galleriet en värme men framför allt en smakfull och påkostad särprägel. Tanken är att golvplattorna därinne ska kännas som en lyxig fortsättning på torgets stenläggning därute, berättar han.
- Man ska inte känna att man behöver ha en doktorsavhandling i konsthistoria för att få komma in, säger Aleksandar och berättar att de anlitat creddiga arkitektstudion Halleroed som delat av lokalen i mindre utrymmen.
- För att ge besökaren en trygg och intim upplevelse, så att man kan ha ett rum för sig själv och kunna gömma sig lite, förtydligar han.
Och det talar väl för sig själv men det lite vitsiga namnvalet Public Service återspeglar samma önskan om att alla ska känna sig välkomna.
Konstnären Oliver Sundqvist, först ut på nyöppnade galleriet Public Service i Stockholm
Galleriets profil är att visa internationella konstnärskap som ofta är i början av sin karriär, och det är danska Oliver Sundqvist (f- 91) som inviger med utställningen Symphony Hour.
- Jag såg Olivers första solo på V1 Gallery i Köpenhamn för några år sedan och bara förälskade mig i hans konst. Sedan när vi skulle öppna var det ett självklart val - vi ville öppna med en punch! säger Aleksandar med en glimt i ögat och visar mot en enorm skulptur med titeln Knock-out i vilken en samling röda boxningshandskar ser ut att vilja illustrera rörelsen i ett slag. Som i Dynamism of a Dog on a Leash (1912) av futuristen Giacomo Balla eller Trumslagaren av Hertha Hillfon på Hötorget tänker jag men är fel ute; konstnären har snarare hämtat från the middle frame - den tecknade filmrutan som fogas in mellan, som sätter den tecknade filmen i rörelse.
Oliver Sundqvist är dansksvensk och uppvuxen mestadels i Köpenhamn och både utbildad finsnickare och konstnär vid Danska Kungliga Konsthögskolan. Sedan 2018 har han medverkat i flertalet internationella grupputställningar, då ofta som del i en duo tillsammans med Frederik Nystrup - Larsen, där de verkat i gränslandet mellan design och konst.
I eget namn har Sundqvist hittills mestadels visat på hemmaplan i Köpenhamn och det här är hans första utställning i Sverige.
Symphony Hour består av sammanlagt 21 skulpturer varav de flesta i blandmaterial, målade med industrifärg.
Installationsvy: Symphony Hour, 2023 Tv: "Corky Cuckoo ". Th:"Tootsie Trophy" I förgrunden: "One Punch Charlie". Blandmaterial: Trä, plast, gips, metall, industrifärg, högblank fernissa
I dessa har Sundqvist handgripligen varit med i tillverkningsprocessen, vilket syns; i mötet med dessa lite knyckliga skulpturer väcks både en känsla av ömkan och osäkerhet - är de onda eller goda? Det är med en lekfull attityd och humor Sundqvist undersöker psykologiska och sociologiska aspekter av en samtid och en konstvärld som står i ständig relation till konsumtionssamhälle och populärkultur. Skulpturernas samspel med varandra och besökarna är som en iscensättning av relationer och maktförhållanden. Det är charmigt med ett lite nervigt men uppsluppet tilltal.
Somliga verk har en omedelbarhet i sig, som Trigger Fingers och Oswalds Last Stand. Andra känns mer komplicerade och svåra att uppfatta i sin helhet, som Early to Bet och The Sole Air xiv. Det är lite som om de försöker berätta vilka de är, men inte vet det själva än. Med en blinkning till italienska 1970-talskonströrelsen Povera och konsumtionssamhället i stort använder konstnären sig av så kallade lägre material som plast eller gips och återanvänder även emballage och hinkar som blir en del av konsten.
Utställningen Symphony Hour med Oliver Sundqvist på nyöppnade galleriet Public Service pågår 20 januari - 18 februari
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Detta är en krönika/recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.
Läs fler av artiklar av Julia Hjertén här...
LÄS MER AV JULIA HJERTÈN:
"Finstämd och vacker installation om förruttnelse och död" >>